Samhandlingsverktøy på nett
Samarbeidsteknologier er tjenester som gjør at vi kan arbeide sammen
selv når vi ikke er sammen. Vi kan arbeide på ulike steder og til ulike tider i
samme oppgaven. Eksempler på noen av de programmene som lar deg gjøre dette er
Google Documents, wikier, Prezi, Muralley, Padlet, Popplet.
I alle disse verktøyene er det en form for editeringsmeny der du kan gå
inn i dokumentet eller oppgaven og redigere eller legge til innhold. Det er
enkelt å publisere og distribuere innholdet, og det gir grunnlag for å
samarbeide med større prosjekter (Krokan, 2012).
Jeg har selv erfart at Prezi er et enkelt program å bruke i eget arbeid
og i undervisning. Jeg hadde min praksis på 6. trinn, og der ga jeg elevene en
tverrfaglig oppgave i samfunnsfag og norsk, der det skulle resultere i en
prezipresentasjon de laget sammen to og to. Først lærte jeg de Prezi kun som et
presentasjonsverktøy, og deretter viste jeg hvor enkelt det var å jobbe sammen.
De lærte veldig fort hvordan de kunne gjøre presentasjonene spennende med «skjulte»
tekster og filmklipp.
Jeg har også brukt Prezi i gruppearbeid som student. Vi hadde en fagdidaktisk dag på samling på Notodden i forbindelse med IKT, og da laget vi en Prezi der vi presenterte oss og opplegget vårt for elevene vi skulle jobbe med. Selv om vi i gruppen satt på hver vår kant av landet, så kunne vi jobbe sammen og samtidig i denne Prezi-presentasjonen. Veldig enkelt og effektivt, og resultatet ble oversiktlig og enkelt for elevene å se.
Spennende å høre om dine praksiserfaringer med prezi. Jeg tenker selv å bruke det nå som jeg er i praksis, og vi skal definitivt teste ut samhandlingsfunksjonen i dette programmet. Det at to eller flere kan jobbe sammen på hver sin maskin med den samme oppgaven gjør jo at arbeidet kan gå mye fortere, fordi de slipper å sitte og vente på at en skal gjøre jobben med feks en ppt. Prezi er jo som du skriver også spennende i seg selv, med de fine overgangene og muligheten til å se en helhet som ikke finnes i power point.
SvarSlettTusen takk for fin kommentar, Helle!
SlettJeg vil bare komme med et tips til deg angående å bruke prezi i en skoleklasse. De fleste elever har en epost-adresse i sammenheng med e læringsportal som Fronter, og da kan de få en gratis konto i Prezi som er lukket for allmennheten. Der jeg var i praksis brukte de It's learning, og de hadde ingen slik epost-adresse. Jeg fant egentlig ingen god løsning på det. De som hadde privat epost-adresse brukte denne, og de andre logget jeg inn på en google-mail jeg opprettet for anledningen. Deres Prezier blir dermed åpne for alle. De fikk tydelig beskjed om å ikke legge inn noe personlig informasjon i sin presentasjon, men alikevel er jeg ikke fornøyd med løsningen. Jeg sendte epost til Prezi, men jeg har ikke mottatt noe svar fra dem. Som sagt så er det jo ikke noe problem når elevene har en epost-adresse som er godkjent som gratis studentkonto i Prezi.
Lykke til i praksis!
Enig med Helle, spennende å høre om dine erfaringer med Prezi i praksis. Jeg er selv midt i siste praksisperiode, og har til nå bare brukt Prezi som et presentasjonsverktøy i klassen. I neste uke skal elevene mine ha et prosjekt i engelskfaget som dreier seg om moter og trender, og Prezi må jo være et perfekt verktøy for både presentering og lagring. Fint at du nevner utfordringer rundt åpne vs. lukkede Prezier. Praksisskolen min bruker også It’s Learning, og nå kan jeg opprette en Google-mail for anledningen.
SvarSlett